Banracing snabbare än rally

När det gäller skillnaderna mellan banracing och rally, eller motorcross och MotoGP är dessa många. Den största av dessa skillnader är att hastigheten på de tävlingar som finns skiljer sig kraftig. När det gäller rally och motorcross är hastigheterna fortfarande höga, men om de jämförs med MotoGP, Formel 1 och STCC kommer dessa ganska snabbt att blekna i dimman av förbrända drivmedel. Här är det en avsevärd skillnad i hastigheter även mellan de olika grenarna av banracing. Det är dock inte bara det som skiljer, vilket då ställer frågan om en förare inom motorsport som framför sitt fordon i höga hastigheter är en förare som är skickligare än de som kör i lite lägre hastigheter.

rally2

Svaret på den frågan är inte enkel, och ska de bara ses till hastigheten så ter sig svaret naturligt. Här är det inte bara hastigheten som gäller, i och med att alla de som framför sitt fordon tävlar enligt normen att köra sitt fordon så snabbt som möjligt på det underlag som erbjuds. Då blir det så att de som utöver motorcross och rally framför sitt fordon på naturliga vägar med mycket mera hinder i form av underlaget och diverse backar och smalare sträckor. Detta kräver skicklighet i aspekterna kontroll vid plötsliga förändringar.

De som framför sitt fordon på avsedda banor med släta underlag måste hålla koll på kurvor och raksträckor, men i gengäld går detta mycket snabbare och då sitter skickligheten i paritet till det hänseendet. Hur som helst är det även mycket upp till de olika personerna som beskådar dessa tävlingar att bedöma vem som är skickligast. Naturligtvis kommer de som är intresserade av rally att säga att den sporten kräver den högsta koncentrationen, och de som gillar banracing kommer att säga att den sporten har de skickligaste förarna. Hur det ligger till med det hela är nog att de är lika skickliga inom sina respektive grenar.